کلید دو پل چیست؟

کلید دو پل چیست؟

کلید دوپل به منظور روشن و خاموش کردن 2 لامپ یا بیشتر  استفاده می شود و معمولا در منازل برای لوسترها و یا لامپ های پذیرایی  و همچنین ادارات کاربرد زیادی دارند.

در واقع این محصولات پر طرفدار به شما کمک می کنند که در برخی مواقع تنها یک دسته از لامپ ها و در زمان دیگر دسته دیگری از لامپ ها را روشن نمایید و یا آن که با کمک آن ها در زمان مورد نیاز هر دو دسته لامپ را با هم روشن کنید.

استفاده از کلید های دوپل بسیار ضروری است و می تواند به سادگی نیاز شما را برای روشن و خاموش کردن لامپ های منازل و ادارات برطرف نماید.

انواع کلید دوپل

کلید دو پل روکار

این نوع کلید به صورت روکار بر روی دیوار نصب می شود و نیازی به قوطی برای نصب ندارد.

  • کلید دو پل توکار

این نوع کلید به صورت قوطی هایی که از قبل کار شده است در ساختمان نصب می شوند.

در صنعت ساختمان استفاده از کلید دوپل بسیار رایج بوده و از این نوع کلید، برای خاموش یا روشن کردن دو لامپ از یک نقطه مشترک استفاده می‌شود ولی در مکان‌هایی که تعداد لامپ‌ها از 2 عدد بیشتر است، هر کدام از پل‌ها مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند.

نقشه سیم کشی کلید دو پل

  • نقشه سیم کشی کلید دو پل برای دو لامپ

آنچه که در نقشه سیم کشی کلید دو پل برای دو لامپ دیده می شود این است که از کلید دو پل تا اولین چراغ، سه رشته سیم که شامل دو سیم فاز و یک سیم نول می باشد عبور کرده است.

همچنین از لامپ اول تا دوم هم یک رشته سیم نول و یک رشته سیم فاز رد شده است و علاوه بر این از لوله رابط برق نیز دو رشته سیم قرمز و آبی (فاز و نول) رد می شود.

در ضمن همان طور که پیش از این هم گفته شد سیم نول برای هر دو لامپ به صورت مشترک در نظر گرفته می شود.

سیم فاز ورودی که معمولاً قرمز رنگ می باشد به پیچ طلایی رنگ پشت کلید متصل شده و دو سیم خروجی که معمولاً به رنگ قهوه ای هستند هم به پیچ های نقره ای رنگ پشت کلید دو پل وصل می شوند.

علت این که سیم نول برای هر دو لامپ به صورت مشترک در نظر گرفته می شود این است که در مصرف سیم نول صرفه جویی شود.

  • نقشه سیم کلید دو پل برای چهار لامپ

اگر بخواهید با تنها یک کلید دو پل، چهار لامپ را طوری روشن کنید که هر یک از شاسی های کلید دو لامپ را روشن و خاموش نمایید باید توجه کنید که باز هم سیم نول بین هر 4 چراغ، مشترک می باشد.

همچنین باید بدانید که سیم نول به هیچ کدام از ترمینال های کلید دو پل نیز متصل نمی باشد.

در ضمن در این حالت هر دو لامپ شما از یک سیم فاز تغذیه می شوند. در واقع از هر پیچ، سیمی به دو لامپ متصل شده که با روشن و خاموش کردن آن دو لامپ به طور همزمان روشن و خاموش می شوند.

در لوله گذاری نقشه کلید دو پل برای چهار لامپ هم از یک لوله مشترک برای هر دو لامپ استفاده می شود.

در صورتی که بخواهید از همان نقشه کلید دو پل برای بیش از چهار لامپ استفاده کنید، تنها لازم است که از هر سیم برای چند لامپ بهره ببرید

فروشگاه اینترنتی دلند پلاس نماینده رسمی و مرکزی شرکت دلند الکتریک و دنا الکتریک ایرانیان انواع کلید دوپل را با قیمت مناسب و کیفیت بالا در طرح و رنگ های متوع عرضه می کند. و شمامی توانید بر اساس بودجه و مدل مد نظر، بهترین انتخاب را داشته باشید.
  • فروشگاه دلند پلاس
  • فروردین 27, 1401
  • 1909 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه