قوطی کلید استاندارد

قوطی کلید استاندارد

در کشورهای مختلف با توجه به تفاوت در نوع کلید پریز، قوطی کلید استاندارد و یا قوطی پریز استاندارد تفاوت دارد. در این متن دلند پلاس به معرفی قوطی کلید و گزینه‌های مهم برای انتخاب آن می‌پردازد تا راهنمایی باشد برای آنهایی که سررشته‌ای در این موضوع ندارند و یا هر فرد دیگری که به دنبال خرید یک گزینه مناسب است. پس پیشنهاد می‌کنیم تا آخر متن همراه ما باشید.

اصلا قوطی کلید چیست؟ یک جعبه که داخل دیوار قرار می‌گیرد و سیم‌ها و کابل‌های پشت کلید و پریز در آن قرار می‌گیرند تا سیمان و مصالح داخل دیوار به سیم آسیب نزنند. با این توصیف متوجه شدید که پشت هر کلید و یا پریزی که در دیوار قرار دارد، یک قوطی کلید قرار دارد و از آنجا که کلید و پریز یک جز مهم از مدار الکتریکی خانه شما هستند، قوطی کلید هم اهمیت دارد.

قوطی برق از اجزای حیاتی سیستم برق خانه شما است. انواع مختلفی از قوطی‌ها از جمله انواع پلاستیکی و انواع فلزی وجود دارند. که به برخی از آنها قدیمی و برخی دیگر جدید گفته می‌شود. این قوطی‌ها در شکل‌های گرد و گاهی با درجه بندی مختلف بار برای استفاده‌های گوناگون هستند.

 

قوطی کلید استاندارد و ویژگی‌های آن

انواع مختلفی از قوطی کلید وجود دارند که از جنس‌های مختلفی هم ساخته شده‌اند. به طور کلی 3 مورد هستند که درباره انتخاب قوطی کلید اهمیت دارند و آن هم شامل: مواد تشکیل دهنده، شکل قوطی و اندازه آن است. همه قوطی‌های پرکاربرد برای پروژه‌های سیم‌کشی در فروشگاه‌های لوازم الکتریکی موجود هستند.

همانطور که ذکر شد در کشورهای مختلف استانداردهای متفاوتی درباره کلید و پریزها وجود دارد. در کشور ما هم در گذشته استفاده از قوطی کلید فلزی به عنوان قوطی کلید استاندارد رواج داشت، اما این روزها در اکثر موارد از انواع پلاستیکی استفاده می‌شود.

اکثر قوطی کلیدها یا فلزی یا پلاستیکی هستند. جعبه‌های فلزی معمولا از فولاد ساخته می‌شوند، در حالی که جعبه‌های پلاستیکی یا PVC یا فایبرگلاس هستند. جعبه‌های فلزی ضد آب و هوا برای استفاده در فضای باز هم معمولاً از آلومینیوم ساخته می‌شوند. نوع قوطی معمولا براساس کاربرد و محل استفاده انتخاب می‌شود. بهتر است اگر برای استفاده خاصی قصد خرید دارید، در این باره با برقکار و یا فروشنده مشورت کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

نصب قوطی کلید

استانداردهای مختلف در نقاط مختلف دنیا، در انتخاب کلید و پریز و قوطی برای آنها تاثیرگذار است. در کل تقریبا دو استاندارد کلی در این باره وجود دارد که به آنها استاندارد بریتیش و جرمن گفته می‌شود و ما در ایران از استاندارد جرمن پیروی می‌کنیم که ابعاد آن 7 سانتی متر در 7 سانتی متر است و عمق قوطی کلید این استاندارد بین 3 تا 7 سانتی متر متفاوت است.

بدیهی است که برای نصب یک قوطی کلید استاندارد باید دیوار را سوراخ کنید. این کار را معمولا برقکار انجام می‌دهد، اما جای آن قبلا توسط گچ کار و بنای شما تعبیه می‌شود تا خرابکاری وسیعی روی دیوار ایجاد نشود. بعد از ایجاد سوراخ، قوطی کلید و یا پریز داخل دیوار قرار می‌گیرد، سیم‌های پشت کلید پریز داخل قوطی قرار می‌گیرند. این قوطی کمک می‌کند تا سیم‌های لخت پشت قاب کلید و یا پریز محافظت شوند.

 

خرید قوطی کلید

در کل برای خرید هر وسیله الکتریکی باید وسواس خاصی به خرج دهید، چرا که جریان برق در مقابل غفلت و بی احتیاطی اصلا بخشنده نیست و یک انتخاب نادرست ممکن از تبعات خطرناکی همچون آتش سوزی و یا برق گرفتگی به دنبال داشته باشد. در نتیجه همواره باید برای هر خریدی در زمینه لوازم و قطعات الکتریکی به کیفیت و مواد به کار رفته در آنها توجه کرد.

از آنجایی که سنجش کیفیت در این امور کار هر مصرف کننده‌ای نیست، بهتر است مانند خوراکی و سایر خرید‌هایی که به استاندارها توجه می‌کنیم، در خرید لوازم الکتریکی نیز به این موضوع توجه کنیم. افرادی که استانداردهای را تعیین می‌کنند در این کار متخصص هستند و آن را بر اساس ایمنی و سلامت کاربران مشخص می‌کنند.

همانطور که یک قوطی کلید استاندارد می‌تواند ایمنی را تضمین کند، حتی غیر استاندارد بودن یک جز کوچک در مدار ساختمان شما مانند همین قوطی پریز و یا کلید ممکن است مشکلات بزرگی ایجاد کند.

با توجه به نکات ذکر شده، بهتر است همواره از برندهای شناخته شده و نمایندگی‌های معروف آنها خرید کنیم تا از بابت کیفیت و ایمنی آسوده باشیم.

 

قوطی کلید ایرانی یا خارجی؟

حالا که صحبت از برندهای معتبر باشد، ممکن است سوالی درباره برند قوطی پریز و کلید برای شما ایجاد شود. با توجه به تحریم‌های ایجاد شده در کشور و خروج برندهای خارجی و از بین رفتن نمایندگی اصلی، این روزها در بازار پیدا کردن جنس اصلی خارجی کار ساده‌ای نیست. چرا که نمایندگی معتبری برای خرید وجود ندارد. در این بین برخی از افراد سودجو از موقعیت سو استفاده می‌کنند و اجناس با کیفیت پایین و مشابه اجناس خارجی را با قیمتی بالاتر از محصولات اصل و با کیفیت ایرانی به فروش می‌رسانند و با این کار خطراتی برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کنند.

این در حالی است که می‌توانید انواع قوطی کلید استاندارد را از فروشگاه دلند پلاس تهیه کنید. این فروشگاه نمایندگی معتبر برندهای دلند الکتریک و دنا الکتریک ایرانیان است. هر دو برند ذکر شده از برترین محصولات موجود در بازار ایران هستند و به عنوان بهترین مارک کلید و پریز ایرانی شناخته می‌شوند که با قیمتی بسیار مناسب‌تر از انواع خارجی و در عین حال کیفیت بالا قابل خرید و تهیه هستند.

  • فروشگاه دلند پلاس
  • دی 22, 1400
  • 1561 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه