جعبه فیوز روکار ضد آب

جعبه فیوز اصلی برای محافظت از برق و ایمنی خانه شما طراحی شده است و انواع مختلفی دارد از جعبه فیوز روکار ضد آب گرفته تا جعبه فیوز مینیاتوری توکار هر کدام کاربردی دارند و برای مصرف خاصی ساخته شده‌اند. جعبه فیوز قطعه مهمی از تجهیزات الکتریکی بنای شما است و استفاده از آن برای محافظت و ایمنی ضروری است. این جعبه فیوزها ممکن است برای مصارف خانگی یا مورد استفاده قرار گیرند که مطابق با آخرین مقررات سیم کشی طراحی شده‌اند.

در قدیم از جعبه تقسیم در ساختمان‌ها استفاده می‌شد اما به مرور جعبه فیوز به انتخاب شماره 1 برای سازندگان و پیمانکاران برق تبدیل شد و این روزها جز قوانین ساختمانی است و استفاده از آن ضروری است. اما استفاده از یک جعبه فیوز خوب که کیفیتی بالایی داشته باشد، از لحاظ مختلف اهمیت دارد. اما برای درک این موضوع ابتدا باید بدانید که فیوز چیست و چه کاربردی دارد.

 

فیوز چیست؟

برق همانقدر که مفید است، می‌تواند خطرناک هم باشد. عایق‌ها، کابل ارت، فیوزها و کلیدهای مدار، جعبه فیوز روکار ضد آب و… همگی به محافظت از ما در برابر آسیب‌های الکتریکی کمک می‌کنند. فیوز حاوی یک تکه سیم است که به راحتی ذوب می‌شود. اگر جریان عبوری از فیوز خیلی زیاد باشد، سیم گرم می‌شود تا ذوب شده و مدار قطع شود.

فیوزها و قطع کننده‌های مدار از مدارهای الکتریکی هستند و از ما و وسایل برقی محافظت می‌کنند. در واقع اگر یک خطا در یک دستگاه باعث عبور جریان بیش از حد شود، فیوز مدار را قطع می‌کند. این عمل در صورت بروز مشکل، هم از سیم کشی و هم از دستگاه محافظت می‌کند.

فیوزها کلیدهای الکتریکی هستند که به طور خودکار کار می‌کنند و مدارهای الکتریکی را از اضافه بار یا اتصال کوتاه محافظت می‌کنند. آنها خطاها را تشخیص می‌دهند و سپس جریان برق را متوقف می‌کنند. کلیدهای مدار کوچک از لوازم خانگی منفرد محافظت می‌کنند، در حالی که کلیدهای بزرگتر می‌توانند از مدارهای ولتاژ بالا که حتی به اندازه برق کل شهرها هستند هم حافظت کنند.

 

جعبه فیوز چیست؟

جعبه فیوز، که گاهی اوقات به عنوان یک واحد مصرف کننده نیز شناخته می‌شود، جایی است که برق خانه شما کنترل و توزیع می‌شود. در گذشته در هر ساختمانی از جعبه تقسیم استفاده می‌شد. اما این جعبه تقسیم‌ها ایرادات زیادی داشتند که از جمله آنها می‌توان به ایمنی ضعیف و عیب‌یابی دشوار اشاره کرد.

چرا که به لطف انواع جعبه فیوزها، از جعبه فیوز روکار ضد آب، توکار و… همگی کمک می‌کنند تا متوجه شوید که مشکل از کدام بخش خانه است. همچنین در صورت ایجاد اضافه بار و یا اتصال کوتاه، به صورت خودکار جریان برق را قطع کرده از مشکلات و حوادثی مانند خرابی وسایل برقی و یا حتی آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند.

مهم است که شما بدانید جعبه فیوز شما در ساختمان کجا قرار دارد تا در مواقع ضروری بتوانید برق را قطع کنید. بر حسب کاربرد هر بنا جعبه فیوز ممکن است در جای متفاوتی واقع شده باشد. جعبه فیوز ممکن است در اتاق‌های خدمات، ایوان‌ها یا کمدهای زیر پله، در کنار درب ورودی و…. یافت شود. همچنین ممکن است یکی در راهرو یا گاراژ خود داشته باشید. همین امر سبب می‌شود که از انواع مختلفی از جعبه فیوزها بر حسب نوع کاربرد و مکانی که قرار می‌گیرند استفاده شود.

در هر جایی که جعبه فیوز شما قرار دارد، در نهایت باید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. مطمئن شوید که اطراف جعبه فیوز خود را از شلوغی پاک نگه دارید. به یاد داشته باشید که اگر چراغ ها خاموش شوند، باید بتوانید آن را با یک چراغ قوه و یا حتی تاریکی پیدا کنید.

اما اگر جعبه فیوز شما در جای مناسبی واقع نشده است، برای مثال در ارتفاع زیادی است که دور از دسترس قرار دارد، باید همواره نحوه دسترسی به آن را ساده کنید، تا در مواقع اضطراری به مشکل برنخورید.

 

انواع جعبه فیوز

برق ورودی به ساختمان شما باید از شبکه به مدارهای مختلفی تقسیم شود تا به بخش‌های مختلف ساختمان هدایت شود. جعبه فیوز بخش اولیه و مرکزی سیستم الکتریکی ساختمان است که در آن ولتاژ ورودی به مدارهای مختلف جدا می‌شود. در صورت ایجاد اضافه بار روی مدار که نشان دهنده اتصال برق است، جعبه فیوز جریان آن بخش را قطع می‌کند.

بر حسب نوع کاربردی و مکانی که قرار است جعبه فیوز در آن نصب شود، انواع مختلفی برای آن وجود دارد. جعبه فیوز روکار ضد آب برای بخش خارجی مناسب است. برای ساختمان‌هایی که قصد دارند جعبه فیوز خود را درب خانه و خارج از آن نصب کنند و احتمال قرار گرفتن در معرض باد و باران برای آن قرار دارد.

جعبه فیوزهای درب دار، نسبت به انواع بدون در ایمن‌تر هستند و معمولا زیبایی بیشتری هم دارند، به همین دلیل برای استفاده داخل خانه مناسب‌تر هستند. این جعبه‌ها معمولا دارای یک در پلاستیکی هستند.

از دیگر تفاوت‌هایی که در جعبه فیوزها دیده می‌شود، در تعداد فیوزهای آنها است که بر حسب نیاز ساختمان ممکن است تعداد کم یا زیاد توسط برق کار انتخاب شود.

خرید جعبه فیوز روکار ضد آب

اینکه چه نوع جعبه فیوزی را انتخاب می‌کنید (توکار یا روکار، ضد آب یا غیر ضد آب و…) همگی بستگی به شرایط ساختمان شما و موارد مصرف دارد که باید به درستی مورد بررسی قرار بگیرند.

اصولاً فیوز یک قطعه سیم کوچک است که برای شکستن، سوختن یا ذوب شدن طراحی شده است تا جریان الکتریسیته را در مدار متوقف کند. هنگامی که فیوز این کار را انجام می‌دهد، به عنوان “سوخته” توصیف می‌شود. اما انواع جدیدتری از فیوز هستند که بهتر از انواع قدیمی عمل می‌کنند و کار کردن با آنها راحت‌تر است. در هر صورت استفاده از یک جعبه فیوز و فیوزهای مناسب و اصل نقش مهمی در ایمنی و محافظت از خانه شما را دارد.

به منظور حفظ ایمنی خود و ساختمان، بهتر است که مانند سایر لوازم برقی، جعبه فیوز را هم از فروشنده‌های معتبر خریدادری کنید. برای دیدن انواع جعبه فیوز از فروشگاه دلند پلاس دیدن کنید.

  • فروشگاه دلند پلاس
  • آذر 6, 1400
  • 1628 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه