کلید محافظ جان

کلید محافظ جان یا قطع کننده جریان باقیمانده که با نام اختصاری RCCB نیز شناخته می شوند یک وسیله ایمنی الکتریکی است که به سرعت یک مدار الکتریکی را با جریان نشتی به زمین قطع می کند. این محصول به منظور حفاظت از افراد و تجهیزات ساختمان در برابر برق گرفتگی، آتش سوزی و سایر خطرات ناشی از شوک الکتریکی تولید شده است. یک RCCB با نظارت بر تفاوت بین جریان عبوری از سیم فاز (جریان برق) و نول (مکمل سیم فاز که جریان برق در آن وجود ندارد) کار می کند. هنگامی که عدم تعادل وجود دارد، برای محافظت در برابر خطرات الکتریکی برق را به طور کامل قطع می کند. این عدم تعادل می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله: شخصی که سیم برق را لمس می کند، یک دستگاه معیوب، کابل آسیب دیده. RCCBها معمولاً در مناطقی که خطر برق گرفتگی وجود دارد، مانند حمام، آشپزخانه و مناطق بیرونی استفاده می شود. در ادامه به معرفی نکات بیشتری درباره آنها خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد RCCB ها

RCCB ها بر اساس یک قانون عمل می کنند. این قانون بیان می کند که مجموع جریان هایی که وارد یک گره می شوند باید با مجموع جریان هایی که از آن گره خارج می شوند، برابر باشند. در یک مدار معمولی، جریان عبوری از سیم زنده یا همان سیم دارای جریان برق و سیم خنثی یا همان سیم فاقد جریان، برابر و مخالف یکدیگر است. با این حال، اگر ایرادی در مدار وجود داشته باشد، مانند عایق آسیب دیده یا تماس انسان با سیم برق، مقداری از جریان از طریق یک مسیر جایگزین به زمین منحرف می شود، این کار باعث ایجاد عدم تعادل بین جریان های زنده و خنثی می شود که توسط RCCB شناسایی می شود و در نهایت باعث قطع شدن جریان الکتریکی می شود.

پس به زبان ساده تر می توان گفت که کلید محافظ جان می تواند جریان را اندازه گیری کند و هر زمان که ایرادی داشته باشد یا جریان از میزان حساسیت عبور کند، آن را از مدار جدا کند تا اتصال کوتاه الکتریکی وجود نداشته باشد. در مدار شکن با جریان باقیمانده می توانید روشن یا خاموش بودن آنها را مشخص کنید. رنگ سبز به معنای خاموش بودن و رنگ قرمز به معنای روشن بودن آن است.

انواع این کلیدها

به طور کلی این دسته از محصولات در دو مدل تک فاز و سه فاز عرضه می شوند. مدل تک فاز به صورت دوپل یعنی دارای یک فاز و یک و نول و مدل سه فاز به صورت چهارپل یعنی سه فاز و یک نول وجود دارد. محدوده ولتاژ این کلید ها برای مدل تک فاز ۲۲۰ ولت و برای مدل چهارپل به صورت ۴۴۰ است. شما می‌توانید انواع استاندارد این محصولات را در بین انواع محصولات دلند الکتریک و یا دنا الکتریک بیابید.

مکان های مورد استفاده از این دسته محصولات

  • خانه ها: طبق قانون نصب RCCB ها در اکثر کشورها لازم است، که در پانل خانه ها نصب شوند. این امر در صورت بروز گسل در سیم کشی برقی در برابر شوک الکتریکی و آتش محافظت می کند.
  • ساختمانهای تجاری: از این نوع کلیدها نیز در ساختمانهای تجاری مانند دفاتر، مدارس و بیمارستان ها مورد نیاز هستند. این کار برای محافظت از ساکنین و تجهیزات موجود در ساختمان در برابر شوک الکتریکی و آتش سوزی است.
  • تنظیمات صنعتی: وجود کلید محافظ جان در تنظیمات صنعتی ضروری است زیرا این مکان ها جایی هستند که خطر زیاد شوک الکتریکی و آتش سوزی وجود دارد پس در نتیجه وجود این کلید ها برای محافظت از کارگران ، تجهیزات و مواد در برابر آسیب ها ضرروری است.
  • مناطق در فضای باز: RCCB ها نیز در مناطق فضای باز مانند استخرهای شنا، اسپا و اماکن ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. نصب این کلید ها برای محافظت از مردم در برابر شوک الکتریکی در صورت وقوع گسل در سیم کشی الکتریکی است.
  • در لوازم قابل حمل: برخی از وسایل قابل حمل، مانند سشوار و برقی، ممکن است RCCB های داخلی داشته باشند. این امر محافظت بیشتری در برابر شوک الکتریکی در صورت وقوع گسل در دستگاه فراهم می کند.
  • در استخرهای شنا: RCCB ها را می توان در استخرهای شنا برای محافظت از شناگران در برابر شوک الکتریکی نصب کرد. این امر به ویژه در مناطقی که خطر تماس بین شناگران و تجهیزات الکتریکی وجود دارد، بسیار مهم است.

پس به طور می توان گفت که این دسته از محصولات یک وسیله ایمنی مهم هستند که می توانند به جلوگیری از شوک الکتریکی و آتش سوزی کمک کنند. نصب آنها در اکثر کشورها ضروری است و باید در کلیه خانه ها ، ساختمانهای تجاری و محیط های صنعتی نصب شوند.

نکات مهم قبل از خرید این محصولات

در ادامه به مواردی که باید قبل از خرید انواع کلید محافظ جان توجه کنید می پردازیم.

  1. توجه به پیکربندی: همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم RCCB ها در پیکربندی تک پل و چهارپل هستند. تک پل ها برای مدارهای تک فاز استفاده می شوند و چهارپل ها برای مدارهای سه فاز استفاده می شوند. توجه کنید که از کلید های تک فاز برای خانه ها و از کلید های سه فاز برای واحد های صنعتی استفاده کنید.
  2. جریان نامی: جریان نامی حداکثر جریانی است که RCCB می تواند به راحتی حمل کند. مهم است که یک RCCB با جریان نامی مساوی یا بیشتر از حداکثر جریان مداری باشد که از آن محافظت می کند، یا به طور خلاصه باید با جریان مصرفی سیستم برقی سازگار باشد. برای انتخاب صحیح، جریان مصرفی سیستم را اندازه‌گیری کنید تا کلیدی مناسب را انتخاب کنید.
  3. حساسیت: حساسیت مقدار جریانی است که باعث قطع شدن RCCB می شود. RCCB ها معمولاً با حساسیت های 30 میلی آمپر، 100 میلی آمپر و 300 میلی آمپر در دسترس هستند. حساسیت کمتر محافظت بیشتری در برابر شوک الکتریکی ایجاد می‌کند، اما ممکن است به دلیل نشتی‌های کوچک جریان، به دفعات بیشتری قطع شود.
  4. ظرفیت تحمل اتصال کوتاه: ظرفیت مقاومت در برابر اتصال کوتاه، حداکثر مقدار جریانی است که این کلیدها می توانند بدون آسیب تحمل کند. مهم است که یک RCCB با ظرفیت مقاومت در برابر اتصال کوتاه بیشتر از حداکثر جریان اتصال کوتاهی که می تواند در مداری که از آن محافظت می کنید رخ دهد، انتخاب کنید.
  5. استانداردها: توجه داشته باشید که این محافظ ها با استانداردهای مربوطه مانند IEC 61008 یا IEC 62423 مناسب هستند.

خرید کلید محافظ جان

برای انتخاب RCCB مناسب برای نیازهای خود، مهم است که با یک برقکار ماهر و یا افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. این افراد قادر خواهند بود که سیستم الکتریکی شما را ارزیابی کنند و یک RCCB را مناسب را به شما معرفی کند تا بهترین محافظت را برای شما و خانواده شما فراهم کند. فیوز محافظ جان دنا الکتریک با استاندارد IEC 61009-1 ساخته شده اند. این کلید ها با داشتن گواهینامه تایید کیفت اروپا، ایمنی شما وتجهیزاتتان راتضمین می کند. به دلیل اینکه اصل بودن این کالا از اهمیت زیادی برخوردار است،  فروشگاه اینترنتی دلند پلاس نمایندگی اصلی شرکت دلند الکتریک و دنا الکتریک، اعتبار و اصالت این کالا و سایر محصولات الکتریکی را تایید می کند.

  • فروشگاه دلند پلاس
  • تیر 20, 1402
  • 241 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه