فیوز مینیاتوری تاییدیه دار

قبل از هرچیز بهتر است که مبحث را توضیحات پایه‌ای شروع کنیم. فیوز مینیاتوری تاییدیه دار چیست؟ به طور کلی فیوز مینیاتوری یا Miniature Circuit Breakers که به اختصار MCB هم نامیده می‌شود یک کلید الکتریکی است که به طور خودکار کار می‌کند. کار این کلیدهای مینیاتوری جلوگیری از آسیب به مدار الکتریکی در اثر جریان اضافی است. آنها طوری طراحی شده‌اند که در حین اضافه بار یا اتصال کوتاه جریان را قطع کنند تا از خطاهای الکتریکی و خرابی تجهیزات جلوگیری کنند.

با این اوصاف وظیفه اصلی یک فیوز مینیاتوری، محافظت از یک تاسیسات یا دستگاه در برابر اضافه بار و خطاهای اتصال کوتاه است و از تجهیزات شما در برابر عبور جریان غیرمجاز محافظت می‌کند. فیوزهای مینایتوری ایمنی برق را در خانه‌ها، ادارات و دیگر ساختمان‌ها، از جمله مراکز صنعتی تضمین می‌کنند. آنها یکی از بخش‌های اصلی مدار هستند. پس با وجود اهمیتی که در ایمنی ساختمان دارند، وجود تاییدیه‌ای که اصالت و کارکرد درست آنها تضمین کند از اصول مهم است. همین امر است که تاییدیه دار بودن یک فیوز را برجسته‌تر می‌کند.

انواع فیوزهای مینیاتوری بر حسب تعداد پل‌ها

یکی از راه‌های دسته‌بندی برای فیوز مینیاتوری تاییدیه دار، تعداد پل‌های پشتیبانی شده توسط فیوز است. بر این اساس فیوزهای مینیاتوری به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند.

  1. فیوز مینیاتوری تک پل
  2. فیوز مینیاتوری دو پل
  3. فیوز مینیاتوری سه پل
  4. فیوز مینیاتوری چهار پل

انواع فیوزهای مینیاتوری برحسب تعداد پل را در فروشگاه دلند پلاس ببینید.

انواع فیوزهای مینیاتوری بر حسب کارکرد

چندین نوع مختلف از فیوز مینیاتوری تاییدیه دار موجود است که با نام A ، B ، C ، D ، K و Z شناخته می‌شوند. با این حال سه نسخه اصلی عبارتند از نوع B ، نوع C و نوع D هستند. هر یک از فیوزها طوری طراحی شده‌اند که به قدرت احتمالی برق پاسخگو باشند. در ادامه به بررسی تفاوت بین هر نوع اصلی می‌پردازیم:

1.      فیوز مینیاتوری تایپ B

فیوزهای مینیاتوری نوع B طوری طراحی شده‌اند که جریان بین سه تا پنج برابر حداکثر توصیه شده یا «بار نامی» قطع می‌کنند. این فیوزها که حساس‌ترین نوع MCBها هستند که برای کاربردهای داخلی طراحی شده‌اند و برای مصارف خانگی و معمولی کاربرد دارند.

2.      فیوز مینیاتوری تایپ C

فیوزهای مینیاتوری تاییدیه دار نوع C برای دستگاه‌های الکتریکی قوی‌تر استفاده می‌شوند و معمولاً در محیط های تجاری و صنعتی کاربرد دارند. این فیوزها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در جریان بین پنج تا ده برابر بار نامی خود را قطع می‌کنند. نمونه‌های کاربرد آنها شامل موتورهای الکتریکی کوچک‌تر و روشنایی فلورسنت هستند.

3.      فیوز مینیاتوری تایپ D

MCBهای نوع D کمتر از بقیه فیوزهای مینیاتوری حساس هستند. این نوع فیوزهای مینیاتوری فقط زمانی فعال می‌شوند که جریان بین 10 تا 20 برابر حداکثر توصیه شده افزایش پیدا کند. این فیوزها برای دستگاه‌های تجاری و صنعتی سنگین استفاده می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به تجهیزات جوشکاری، دستگاه‌های اشعه ایکس، موتورهای بزرگ و… اشاره کرد.

روش انتخاب فیوز مینایتوری مناسب

بر حسب دسته بندی‌های بالا نوع فیوز مینیاتوری تاییدیه دار که باید خریداری کنید بستگی به مشخصات دستگاه یا مدار شما دارد.

یعنی باید حداکثر جریانی که فیوز می‌تواند بدون مشکل تحمل نماید را بدانید. سپس بر حسب نیاز از بین گزینه‌های موجود، تعداد پل‌ها که شامل گزینه‌های فیوز مینیاتوری تک پل، دو پل، سه پل و چهار پل است، یکی را انتخاب نمایید.

چرا وجود یک فیوز مینیاتوری تاییدیه دار اهمیت دارد؟

یک فیوز مینیاتوری پس از تشخیص خطاهایی مانند اضافه بار یا اتصال کوتاه، به طور خودکار مدار الکتریکی را خاموش می‌کند تا از آسیب دیدن اجزای مختلف سیستم از جمله سیم‌ها جلوگیری کند و خطراتی نظیر آتش‌سوزی و خرابی تجهیزات را به حداقل برسانند. فیوزها برای ایمنی انسان‌ها و تجهیزات به دو مکانیزم مجهز شده‌اند:

  1. مکانیسم تاخیری حرارتی برای حفاظت از اضافه بار
  2. مکانیزم مغناطیسی برای محافظت از اتصال کوتاه

چطور یک فیوز مینیاتوری ایمن و مطمئن تهیه کنم؟

دلند پلاس نمایندگی مرکزی شرکت دلند الکتریک و دنا الکتریک ایرانیان را بر عهده دارد و انواع فیوز مینیاتوری تاییدیه دار و فیوز مینیاتوری قیمت مناسب را ارائه می‌دهد. برای دیدن این فیوزها و لیست قیمت فیوز مینیاتوری از فروشگاه دلند پلاس دیدن نمایید.

 

  • فروشگاه دلند پلاس
  • مهر 13, 1400
  • 494 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه